پنج مرحله برای خلاقیت در کسب و کار

خلاقیت در محصول عاملی است که شما را به قله فروش و ثروت می رساند. کارآفرین های بسیاری به دنبال تزریق خلاقیت به محصول یا خدمات خود هستند اما هرچه فکر می کنند به در بسته می خورند و چیزی به ذهنشان نمی رسد. در این مقاله 5 مرحله برای دمیدن روح خلاقیت به درون محصولتان و متمایز کردن آن را خواهید خواند.
مرحله اول: گوش دهید و تحقیق کنید.
مخاطبین هدف خود را در کسب و کارتان مشخص کنید. قرار است به چه کسی بفروشید؟ سپس به دغدغهها، نگرانیها، نیازها و خواستههای کسانی که قرار است محصول شما را بخرند گوش کنید. پای صحبت آن ها بنشینید و از نیازها و انتظارات آن ها سؤال کنید. سپس به مشکلات و نارضایتی ها بپردازید. برای این کار، به سادگی با مشتریان فعلی تماس بگیرید یا از تحقیقات بازار استفاده کنید.
مرحله دوم: مشکل را مشخص کنید.
وقتی خوب به صحبت ها گوش دهیم، خواهیم فهمید مسئله ای که باید حل شود چیست. اگر تمام انتظارات، نیازها، دغدغه ها، نگرانی ها و نارضایتی های افراد از محصولی را پیدا کنیم به راحتی به مسئله مورد نظر می رسیم: چه چیزهایی در محصول باید تغییر کند و چه چیزهایی در محصول باید اضافه شود. باید ویژگی هایی به محصولمان اضافه کنیم که باعث افزایش رضایت خریداران می شود و نکاتی را حذف کنیم که باعث نارضایتی کاربران می شود.
مرحله سوم: ایده پردازی کنید
وقتی که مسئله تعریف شد و مشکل مشخص شد، باید برای راه حل ایده پردازی کنیم. تا می توانید راه حل های مختلف را ارائه دهید و ایده پردازی کنید. تمام ایده ها را بنویسید، حتی اگر عجیب یا غیرواقعی باشند. ذهنتان را رها کنید و تمام افکار خود را مکتوب کنید. سپس ایده ها را از منظر فنی، اقتصادی، اثرگذاری، داشتن ریسک و دیگر محک ها بسنجید و آن هارا رده بندی کنید.
مرحله چهارم: ساخت نمونه اولیه
بعد از رده بندی ایده ها و راه حل ها، برای هر مشکل کم ریسک ترین، ارزان ترین و مؤثرترین ایده را انتخاب کنید و آن را در محصول خود وارد کنید و نمونه اولیه بسازید. آن را به همکاران خود نشان دهید و درباره آن بحث کنید. زاویه دید متفاوت افراد به شما برای ساخت نمونه اولیه بهتر بسیار کمک می کند. بعد از ساخت نمونه اولیه به مرحله دوم بازگردید و ببینید که این نمونه اولیه به نیازها و مشکلات پاسخ می دهد یا نه.
مرحله پنجم: آزمایش کنید و نتیجه بگیرید
بعد از ساخت نمونه اولیه، آن را برای تعداد کمی از مشتریان فعلی خود به طور رایگان ارسال کنید و نظر آن هارا بپرسید. مطمئن شوید که به نیازها، مشکلات، نارضایتی ها و انتظارات مرحله اول پاسخ مناسب داده اید. این مرحله بسیار مهم است زیرا ممکن است نیاز به طراحی دوباره پیدا کنید و یا از مرحله سوم دوباره کار را شروع کنید. هرگاه رضایت را در مصرف کنندگان نمونه اولیه دیدید بدانید که هر 5 مرحله را درست طی کردید. بعد از رضایت مشتریان از محصول اصلاح شده، آن را به بازار عرضه کنید و خلاقیت خود را در تبلیغات و برنامه های بازاریابی نشان دهید.
اکنون محصولی دارید که با خلاقیت و ایده های درخشان تغذیه شده است. مشکلاتی که محصولات رقیب دارند را ندارد و انتظارات را بهتر برآورده میکند. همین موضوع دلیل خوبی برای خرید مشتریان از شما است.
به طور مرتب این 5 مرحله را برای تمامی محصولات خود اجرایی کنید و تا زمانی که به رهبر بازار تبدیل شدید دست از تلاش برندارید. همیشه مشکلات و نقاط ضعف رقبا را ببینید و از همان ها برای ضربه زدن به آن ها استفاده کنید.
پاسخی بگذارید